شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

مودم مخابرات

۴ بازديد

با وجود افزایش استفاده از اینترنت موبایل و تمایل افراد برای متصل بودن به اینترنت در مسیر، همچنان افراد زیادی از اینترنت ثابت یا خانگی استفاده می‌کنند.

همچنین با رشد فزاینده فناوری در سال‌های اخیر به ویژه در حوزه IT، خرید مودم با بهره‌مندی از جدیدترین استانداردها برای استفاده از اینترنت خانگی نیاز به کمی تخصص دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع که یکی از گسترده‌ترین ISP های اینترنت ثابت در ایران شرکت مخابرات است، در این مقاله قصد داریم به باورهای اشتباه هنگام خرید بهترین مودم برای اینترنت مخابرات اشاره کنیم.

۱. برای استفاده از اینترنت مخابرات باید مودم‌های این شرکت را خریداری کنید!

اگر به تازگی برای خرید اینترنت به شرکت مخابرات مراجعه کرده باشید، می‌بینید که در کنار سرویس‌های اینترنت، امکان خرید مودم نیز وجود دارد.

برخی از این مودم‌ها قابل خرید (پولی) هستند و برخی از آن‌ها در ازای خرید یک سرویس خاص چند ماهه یا سالانه به شما تعلق می‌گیرد.

این باور اشتباه در برخی از افراد جامعه وجود دارد که برای بهره‌مندی از اینترنت مخابرات تنها باید از این شرکت مودم خریداری کرد! اما در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد. مودم‌هایی که شرکت مخابرات در اختیار شما قرار می‌دهد، لزوماً بهترین مودم برای اینترنت مخابراتی نیستند.

این مودم‌ها ساخت شرکت مخابرات نیستند و اساساً ربطی به این شرکت ندارند. شرکت مخابرات تنها جهت تسهیل در بهره‌مندی از اینترنت و کاهش سردرگمی افراد جامعه در خرید مودم، آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد.

۲. در خرید مودم برای اینترنت مخابرات محدودیت وجود دارد!

ممکن است شنیده باشید که تنها مودم‌های فلان برند با اینترنت مخابرات کار می‌کنند. اما در واقع این شایعات تنها از سوی شرکت‌های فروش مودم ایجاد شده و صحت ندارند.

البته که سرویس‌هایی با استانداردهای مختلف مانند ADSL+2 یا VDSL وجود دارند که برای بهره‌مندی از آن‌ها باید مودم شما نیز از این استانداردها پشتیبانی کند. اما این استانداردها ارتباطی با برند سازنده مودم ندارند.

۳. مودم‌های مخابرات برای سرویس‌های این شرکت بهینه شده‌اند!

این باور اشتباه نفوذ بیشتری در اذهان عمومی کرده و منطقی بنظر می‌رسد. اما در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد!

مودم‌های ارائه شده توسط مخابرات، ممکن است تنها برای سرویس‌های این شرکت تنظیم شده باشند اما بهینه سازی نه! منظور از تنظیم این مودم‌ها، وارد کردن مقادیر VPI و VCI و موارد جزئی دیگر مانند نام شبکه و غیره توسط شرکت است.

همانطور که می‌دانید اگر کمی با حوزه فناوری و عملکرد مودم‌ها آشنا باشید، به راحتی می‌توانید این مقادیر را در خانه برای خود تنظیم کنید.

در واقع این کار تنها با هدف تسهیل فرآیند راه‌اندازی اینترنت برای افرادی که آشنایی کمی با این حوزه دارند، انجام شده است و نمی‌توان آن را ارتقاء، بروزرسانی یا بهینه‌سازی نامید.

بنابراین هنگام خرید بهترین مودم ADSL برای اینترنت مخابرات نیازی به توجه به این باور غلط نیست و باید با توجه به نیاز خودتان و گزینه‌های موجود در بازار اقدام به خرید بهترین مودم برای اینترنت مخابرات کنید.

۴. مودم‌های مخابرات گارانتی دارند

این جمله هم درست است و هم غلط! در واقع می‌توان آن را از چند جنبه مختلف بررسی کرد:

  • اول اینکه تقریباً همه مودم‌های ارائه شده توسط برندهای معتبر جهانی در ایران دارای گارانتی هستند. به عنوان مثال مودم‌های برند نتربیت و برخی از مودم‌های برند دی لینک و تندا توسط شرکت آونگ گارانتی و عرضه می‌شوند.

بنابراین گارانتی داشتن مودم‌های مخابرات نمی‌تواند به عنوان یک مزیت نسبت به سایر مودم‌ها مطرح شود.

  • مودم‌های ارائه شده از سوی مخابرات ممکن است دارای گارانتی باشند اما این گارانتی ربطی به شرکت مخابرات ندارد.

این شرکت تنها فروشنده آن‌هاست و برای دریافت خدمات پس از فروش یا بهره‌مندی از گارانتی باید به شرکت عرضه کننده یا وارد کننده مودم مربوطه مراجعه کنید.

۵. مودم گران‌تر، سرعت اینترنت بیشتر!

داشتن این باور اشتباه هنگام خرید مودم ADSL مخابرات می‌تواند برای شما گران تمام شود. بسیاری از مودم‌ها، روترها و تجهیزات شبکه دارای یک سرعت استاندارد و یکسان هستند و اختلاف قیمت آن‌ها مربوط به سایر مواردی می‌شود که ممکن است برای شما اهمیت نداشته باشد!

به عنوان مثال اگر رفت و آمد زیادی در خانه یا اداره شما وجود ندارد یا به هر دلیلی فکر می‌کنید نیازی به ویژگی‌های امنیتی بیشتر ندارید، خرید بهترین مودم مخابرات با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته برای شما مقرون بصرفه نخواهد بود.

مورد دیگری که ممکن است بسیاری از افراد را متحمل هزینه‌های زیادی کند، اما تاثیری در سرعت اینترنت مخابرات آن‌ها نداشته باشد، استاندارد وای‌فای است.

استانداردهای جدید وای‌فای (از جمله استانداردهای 802.11ac یا 802.11ax) سرعت‌های بیش از یک گیگابیت بر ثانیه را برای اتصال بی‌سیم در اختیار شما قرار می‌دهند. اما آیا سرویس اینترنت مخابرات قادر به ارائه چنین سرعتی است؟!

سرویس‌های اینترنت معمولاً تا سرعت 16 مگابیت بر ثانیه را پوشش می‌دهند که البته این رقم سرعت اسمی آن‌هاست و در عمل نهایت سرعت دانلود شما به 2 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

البته با وجود استانداردهای جدید مانند VDSL یا FTTH می‌توانید به سرعت‌های بالاتر برای اتصال به اینترنت نیز دسترسی داشته باشید، اما همچنان این عدد کمتر از 50 مگابیت بر ثانیه است و فاصله معناداری با سرعت 1 گیگ بر ثانیه دارد!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.