پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

مقایسه کابل آلومینیوم و کابل مسی

۶ بازديد

مقایسه کابل آلومینیومی و مسی

این سؤال همیشه در ذهن مهندسان و پیمانکاران وجود داشته است که برای انجام پروژه‌ای که به دست گرفته‌اند از کابل مسی استفاده کنند یا به سراغ کابل آلومینیومی بروند؟ مقایسه قیمت کابل مسی و آلومینیومی در بازار نشان می‌دهد که کابل آلومینیومی ارزان‌تر است ولی کابل مسی هم از جهت رسانایی و هم از جهت انعطاف‌پذیری بهتر است.

با این حال برای پاسخ به این سؤال در ابتدا باید به طور جامع به مقایسه کابل آلومینیومی و مسی بپردازیم و کاربردها و خواص هر یک را بررسی نماییم. در نهایت شما می توانید با توجه به مقتضیات پروژه خود و همچنین میزان منابع مالی که برای آن در نظر گرفته‌اید، تصمیم بگیرید که کابل مسی یا آلومینیومی را به دیگری ترجیح دهید.

ویژگی‌های سیم و کابل مسی

مهمترین علت استفاده از مس در سیم برق، رسانایی بالای آن برای جریان الکتریکی است. عنصر مس رسانایی بیشتری نسبت به عنصر آلومینیوم دارد به طوری که رسانایی فلز آلومینیوم فقط حدود ۶۰ درصد فلز مس است و به همین نسبت سیم یا کابل آلومینیومی هم از رسانایی ضعیف‌تری نسبت به سیم یا کابل مسی برخوردار است.

این ویژگی مس باعث قیمت بالاتر آن شده است به همین دلیل امروزه در برخی از نقاط به جای مس از آلومینیوم استفاده می‌شود. البته این اتفاق به کمک استفاده از آلیاژهای بهبود یافته در هادی‌های آلومینیومی، رونق بیشتری گرفته است. با این حال می‌توان گفت که هنوز مس شاخص‌ترین ماده‌ی هادی انرژی الکتریکی است که در صنعت استفاده می‌شود. سیم مسی در انواع سیم افشان، نیمه‌افشان، مفتولی، گرد و تخت ساخته می‌شود. مهمترین مزایای سیم و کابل مسی را می‌توان در موارد زیر دید:

  • رسانایی الکتریکی زیاد

  • مصرف انرژی کمتر به دلیل مقاومت الکتریکی کمتر

  • تحمل بیشتر در مقابل تنش‌های الکتریکی به دلیل وجود مقاومت مکانیکی بیشتر نسبت به آلومینیوم

  • مقاومت مناسب در مقابل خمش و چرخش تا حدود ۷ برابر بیشتر نسبت به آلومینیوم

  • مقاومت بیشتر در مقابل خوردگی و فرسایش نسبت به آلومینیوم

ویژگی‌های سیم و کابل آلومینیومی

سیم آلومینیومی معمولاً در یک پوشش پلاستیکی قرار می‌گیرد و در سه نوع زمینی، زره‌دار و کابل خودنگهدار استفاده می‌شود. مهمترین کاربردهای سیم و کابل آلومینیومی در سیستم‌های برق ساختمان‌های مسکونی، خطوط انتقال نیرو، توزیع برق در خطوط آب و برق و از همه مهمتر سیم‌کشی داخلی برای برخی از هواپیماها است.

مهمترین مزایای آلومینیوم نسبت به مس را می‌توان اینچنین برشمرد:

  • قیمت ارزان‌تر کابل آلومینیومی نسبت به مس

  • نصب فوری و راحت

  • وزن کم

  • هدایت الکتریکی یکسان

  • جابجایی ساده

  • کاهش خطر سرقت به دلیل قیمت پایین

از معایب کابل آلومینیومی، واکنش با اکسیژن یا اکسیداسیون در درازمدت است. بنابراین در پروژه‌هایی که قصد استفاده دراز مدت از تجهیزات برقی را دارید بهتر است به جای آلومینیوم از مس استفاده کنید.

 

مقایسه از جهت کاربرد

مقایسه سیم و کابل مسی با آلومینیومی از جهت کاربرد مهمترین بخش این مقاله است که می‌تواند برای بسیاری راهگشا باشد. مطابق با برخی از اسناد تاریخی، اولین کاربرد کابل‌های آلومینیومی در ایستگاه‌های قطار صورت گرفت. در سال ۱۸۸۰ مسئولان خطوط راه آهن شیکاگو متوجه شدند که خطوط مسی در حال خراب شدن هستند ولی هنگامی که آلومینیوم جایگزین شد متوجه شدند که اکسیدآلومینیومی که به دلیل گذر جریان از کابل‌ها بر روی کابل‌ها می‌نشیند، عایقی ایجاد می‌کند که در برابر دود لوکوموتیو مقاومت می‌نماید و از کابل‌ها محافظت می‌کند.

یک سیم آلومینیومی با یک ‌و نیم برابر سطح مقطع نسبت به یک سیم مسی برای عبور مقدار جریان مشابه، دو برابر سبک‌تر از یک سیم مسی است. به همین دلیل است که استفاده از کابل آلومینیومی در خطوط برق فشار قوی که جریان باید فواصل زیادی را برای رسیدن به مقصد طی کند، رایج شده است.

برای خرید کابل آلومینیوم می توانید به سایت کابل لاله زار مراجعه کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.